Karczownica, jak każda maszyna, wymaga sezonowych przeglądów stanu technicznego zwłaszcza, że jest to maszyna użytkowana prawie przez okrągły rok. Żywotność maszyn zależy bowiem nie tylko od jakości produkcji – równie kluczowym czynnikiem jest właściwe ich użytkowanie oraz utrzymywanie w dobrym stanie. Zaniedbania, nawet te najbardziej błahe, finalnie mogą prowadzić do uszkodzenia podzespołu roboczego, silnika, a nawet całej maszyny. Wówczas rosną też koszty naprawy.
Najbardziej „wrażliwymi” elementami karczownic – maszyn spalinowych - są tzw. materiały eksploatacyjne, które w sposób naturalny zużywają się podczas użytkowania. Przegląd stanu technicznego karczownicy po pierwszych 20 godzinach eksploatacji wykonuje użytkownik wspomagając się Instrukcją Obsługi danego modelu maszyny. Konserwację po 100 i 300 godzinach pracy powinien wykonać Autoryzowany Serwis Orec.
Przygotowując karczownicę do sezonu prac jesiennych, warto sprawdzić:
- wskazówki producenta zawarte w Instrukcji Obsługi,
- poziom oleju – w razie konieczności należy wyrównać poziom oleju. W przypadku wymiany oleju na nowy - w przekładni mechanicznej w karczownicach rotacyjnych i bijakowych, zaś w karczownicach traktorowych w przekładni hydrostatycznej i mechanicznej - najwygodniej jest wylać olej zaraz po zakończonej pracy, gdy olej jest jeszcze rozgrzany, o rzadszej konsystencji,
- w karczownicach wyposażonych w silniki Honda (rotacyjnych i bijakowych) należy sprawdzić stan filtra powietrza, zaś w maszynach traktorowych z silnikami Kawasaki, jak RM982F, RM952, RMK150 – filtry powietrza, paliwa i oleju.
Filtr powietrza zapewnia przepływ czystego powietrza, którego potrzebuje silnik do prawidłowego działania. Zanieczyszczony, uszkodzony lub zużyty nie spełnia tej funkcji i powoduje zanieczyszczenie gaźnika, nadmierne i zbyt szybkie zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni silnika. Filtr powietrza powinien być sprawdzany przed każdym użyciem karczownicy, zwłaszcza jeśli maszyna jest użytkowana intensywnie i w zakurzonym środowisku. Oceniając stan filtra warto kierować się czasem eksploatacji i stopniem jego zużycia. W praktyce, częstotliwość wymiany zależy od warunków pracy danej maszyny i intensywności jej eksploatacji. Zabrudzony filtr należy dokładnie oczyścić tak, by nie wcierać brudu i by zanieczyszczenia nie przedostały się do kolektora ssącego.
Filtr paliwa zapewnia właściwe oczyszczenie paliwa przed jego dostarczeniem do silnika i zabezpiecza silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także zapewnia fabrycznie ustawiony poziom zużycia paliwa oraz emisji spalin. Ponieważ jakość dostępnego w Polsce paliwa pozostawia wiele do życzenia, eksperci serwisów rekomendują systematyczną kontrolę stanu technicznego filtrów paliwa oraz gaźników.
Filtr oleju, stosowany w silnikach Kawasaki, powinien być również systematycznie wymieniany, ponieważ jego zadaniem jest dokładne oczyszczanie dostarczanego do silnika oleju z zanieczyszczeń powstających w wyniku procesu utleniania, jak cząstki metalu, substancje zawierające sadze, żywice, zapylenie, ziarnka piasku, włókna, itp. - paliwo – karczownice, które nie były użytkowane przez dłuższy czas, koniecznie należy zaopatrzyć w świeże paliwo. Jednym z najczęściej popełnianych przez użytkowników maszyn spalinowych grzechów jest ich przechowywanie przez dłuższy czas, np. ponad miesiąc, z pozostawionym paliwem. Paliwo z czasem traci właściwości, rozwarstwia się na frakcje czyli paliwo i bio dodatki, a w zbiorniku powstaje osad, który następnie trafia do gaźnika i zatyka jego dysze. Dysze gaźnika są wrażliwe na najmniejsze cząsteczki osadu i zatkane uniemożliwiają uruchomienie silnika. W przypadku podejrzenia zatkania się dysz gaźnika, trzeba koniecznie dostarczyć maszynę do autoryzowanego serwisu.
- system tnący – kontrola stopnia zużycia noży. Jedną z kluczowych zalet karczownic Orec jest system tnący – ostrza wykonane są ze stali hartowanej według japońskich standardów, a proces ich wytwarzania zapewnia ostrzom wyjątkową wytrzymałość na zużycie i odporność na nieustanny kontakt z różnego rodzaju przeszkodami napotykanymi na karczowanym terenie. Stopień ich zużycia zależy od warunków pracy karczownicy, na przykład na terenach o równej powierzchni i systematycznie nawadnianych (sady, plantacje) zużycie noży jest bardzo powolne. Noże należy ostrzyć zatem w miarę konieczności i z uwzględnieniem rekomendacji producenta zawartych w Instrukcji Obsługi danej maszyny.
- naprężenie pasków klinowych – rozluźniony naciąg pasków klinowych powoduje ich szybsze zużycie i spadek wydajności cięcia karczownicy,
- punkty smarne – podczas przeglądu technicznego należy sprawdzić wszystkie punkty smarne w celu wykrycia i zlikwidowania zbyt dużego tarcia, które powoduje nadmierne zużywanie się części maszyny. Dla ułatwienia kontroli, wszystkie punkty smarne w każdej karczownicy oznaczone są specjalną naklejką,
- czyszczenie karczownicy – po każdym koszeniu, zwłaszcza po intensywnej pracy na nierównym terenie, nieużytkach, na grząskim podłożu, rekomendowane jest dokładne umycie maszyny wodą. Zaschnięty pokos i błoto mogą uszkodzić powłokę lakierniczą.
Systematyczne przeglądy stanu technicznego maszyn, a przede wszystkim tych części, których stan zużycia wpływa na prawidłowe funkcjonowanie karczownicy, są niezwykle istotne i konieczne. Podstawowe wskazówki dotyczące przeglądów i konserwacji maszyny oraz jej części eksploatacyjnych są wskazane w instrukcji obsługi każdej karczownicy. Rekomendowane terminy oparte są na standardowych parametrach czasu i intensywności eksploatacji, dlatego warto pamiętać, że jeśli maszyna jest eksploatowana intensywnie, często i przez dłuższy czas, to powinna być częściej sprawdzana. Ta atencja okazana maszynie opłaci się, bo zadbana karczownica zachowa wysoką wydajność przez wiele lat.